MIROW PALEE
Mirow palee asub Saksamaal Mecklenburg-Vorpommerni liidumaal Mirow järve saarel. Palee ja selle juurde kuuluv hoonete ansambel püstitati mitmes etapis aastatel 1749–1770. Enamik tänaseni säilinud interjööridest on pärit 1750. aastatest, mil palees elas Mecklenburg-Strelitzi hertsogi lesk hertsoginna Elisabeth Albertine von Sachsen-Hildburghausen (1713–1761) koos lastega. Kõik tema lapsed olid sündinud Mirow palees. Nii ka tema noorim tütar, printsess Sophie Charlotte (1744–1818), kellest 1761. aastal pärast abiellumist George III-ga sai Suurbritannia ja Iirimaa kuninganna. Palee sisekujundust ja selle mitmekülgseid seinakatteid peetakse 18. sajandi Mandri-Euroopa esinduslike interjööride heaks näiteks. Mirow palee jaoks rekonstrueerisime kaks eri ajastu tapeeti – 1760. aastate flokktapeedi ja 19. sajandi alguse klassitsistliku plokktrükis valminud tapeedi. Tellija põhitingimus oli, et kasutama peab ajastutele omaseid trükimeetodeid ja materjale. Seetõttu valmistasime mõlemad tapeedid käsitsi – esmalt valasime paberipoognad ja lõpuks trükkisime mustrid. |
Tellija: Betrieb für Bau und Liegenschaften Mecklenburg-Vorpommern, Schwerin, Saksamaa Koostööpartnerid: Kaltsupaberi valmistamine (Maris Paberistuudio OÜ), tapeetide trükkimine (Tartu Restauraator OÜ), villa värvimine (Pilvelambad OÜ) Meeskond: Kadri Kallaste (projektijuhtimine), Kadri Toom, Kadri Kallaste, Greg Clark (mustrite rekonstrueerimine), Maris Allik (kaltsupaberi valmistamine), Kristiina Ribelus (Tartu Restauraator OÜ projektijuhtimine), Kadri Toom, Kristiina Ribelus, Pille Vilgota, Erle Kaur, Kadri Kallaste (trükkimine ja installeerimine), Bertil Tüvi (transport). Vaata lisa: Mirow palee koduleht Päevaleht: Tükike ajalugu seinal väärib märkamist |
HALLI KLASSITSISTLIKU TAPEEDI REKONSTRUEERIMINE
19. sajandi alguse klassitsistlik triibuline tapeet kattis seinu ruumis, mida oli varasemalt esivanemate portreede galeriina kasutatud. Plokktrüki tehnikas valminud tapeedist oli säilinud vaid kaks ajaloolist ülesvõtet ning kolm väikest fragmenti. Nende põhjal oli võimalik määrata tapeedi alusmaterjal, muster, värvitoonid ja trükimeetod.
Tapeedi rekonstrueerimiseks valmistasime hulga kaltsupaberit, mille ühendasime paanideks ja kruntisime käsitsi. Mustri kolmest toonist trükkisime trükiplokkidega kaks: musta ja rohelise. Valged detailid kandsime tapeedile käsitsi. Tapeedipaanide seinale kleepimisel tuginesime ajaloolistele ülesvõtetele, et saavutada tulemus, mis oleks võimalikult originaali sarnane.
Tapeedi rekonstrueerimiseks valmistasime hulga kaltsupaberit, mille ühendasime paanideks ja kruntisime käsitsi. Mustri kolmest toonist trükkisime trükiplokkidega kaks: musta ja rohelise. Valged detailid kandsime tapeedile käsitsi. Tapeedipaanide seinale kleepimisel tuginesime ajaloolistele ülesvõtetele, et saavutada tulemus, mis oleks võimalikult originaali sarnane.
PUNASE ROKOKOO FLOKKTAPEEDI REKONSTRUEERIMINE
Hertsoginna Elisabeth Albertine von Sachsen-Hildburghausen (1713–1761) magamistoa seinu katnud punasest flokktapeedist olid säilinud vaid tillukesed fragmendid. Nende põhjal oli võimalik määrata aluspaberi tüüp, trükitehnika ning tausta- ja mustritoon. Tapeedi muster oli trükitud krapipunase flokiga helepunasele taustale. Kuna fragmendid olid mustri kujunduse taastamiseks liiga väikesed, valisime Seidenmanukatur Eschke kollektsioonist ajastule sobiva kujunduse. Selleks osutus 1760. aastatest pärinev Schloss Köthen Brocatell.
Tapeedi rekonstrueerimiseks valmistasime hulga kaltsupaberit, mille ühendasime paanideks, kruntisime käsitsi ja hõõrusime talgiga läikima. Mustri trükkimiseks varusime lambavilla, mille värvisime krapipunaseks ning purustasime 1–2 mm pikkusteks kiududeks. Saadud peent villapuru kasutasime tapeedi mustri flokkimiseks.
Tapeedi rekonstrueerimiseks valmistasime hulga kaltsupaberit, mille ühendasime paanideks, kruntisime käsitsi ja hõõrusime talgiga läikima. Mustri trükkimiseks varusime lambavilla, mille värvisime krapipunaseks ning purustasime 1–2 mm pikkusteks kiududeks. Saadud peent villapuru kasutasime tapeedi mustri flokkimiseks.