ESTERHÁZY PALEE
Esterházy palee asub Austrias Eisenstadti linnas. Palee praegune ilme pärineb 17. sajandist, mil selle omandas Ungari aadliperekond Esterházy. Prints Paul I juhtimisel ehitati hoone barokkstiilis paleeks. See jäi 300 aastaks perekonna peamiseks elukohaks ja halduskeskuseks.
Nüüd on Esterházy palee Austria kaunimate barokkstiilis paleede hulgas ja näitab ilmekalt, kui rikas oli Esterházy õukond. Palees leidub ruume, mille seinu kaunistavad Hiina 18. sajandi tapeedid. Austria tapeedirestauraatori Markus Klaszi juhtimisel restaureerisime kahe ruumi hinnalised tapeedid. Ühes neist ruumidest oli kunagi Esterházy printsessi magamistuba, teises tema kirjutustuba. |
Tellija: Esterhazy Betriebe GmbH, Eisenstadt, Austria
Koostööpartner: Institut für Papierrestaurierung, Schloss Schönbrunn, Austria Meeskond: Markus Krön ja tema meeskond. Osalesin projektis oma doktoritöö raames Markus Kröni juhendatavana. Vaata lisa: Esterhazy Palee |
18. SAJANDI HIINA TAPEEDI RESTAUREERIMINE
Hiina tapeetidega kaunistatud ruum oli enne teist maailmasõda magamistuba. Selle algne sinine viimistlus sai sõja ajal kahjustada ning ruumi seinakujundus kombineeriti Hiina tapeetidest, mis olid kokku korjatud mitmest ruumist. Nõnda katsid ruumi seinu kaht tüüpi Hiina tapeedid: õitsvaid puid ja eksootilisi linde ning Hiina eluolu kujutavad tapeedipaanid. Üldjuhul sellisel moel kaht eri kujundusega tapeeti samas ruumis omavahel ei kombineerita.
Palee meeskond avastas hoone pööningult suure hulga puitraamidele kinnitatud, aga tugeva niiskuskahjustusega tapeedipaanid, kus oli kujutatud linde ja õistvaid puid. Leitud paneelid otsustati restaureerida ja luua nende abil ruumis stiiliterviku.
Selleks eemaldasime magamistoa seintelt kõik tapeedid. Töö oli lihtne, kuna tapeedipaanid kinnitusid puitraamidele ning neid oli kerge eemaldada ja transportida. Võimaldamaks tõhusamat konserveerimist eemaldasime kõik tapeedid puitraamidelt. Hiina igapäevaelu kujutavad paneelid puhastasime ja pakkisime, sest neid ei soovitud kasutada.
Õistvaid puid ja linde kujutavad paneelid kinnitasime nn karibari raamide abil pärast restaureerimist taas ruumi seintele. Nüüd annavad need ruumile tervikmulje.
Vaata lisa: Schloss Esterházy - Das Schlafzimmer der Fürstin
Palee meeskond avastas hoone pööningult suure hulga puitraamidele kinnitatud, aga tugeva niiskuskahjustusega tapeedipaanid, kus oli kujutatud linde ja õistvaid puid. Leitud paneelid otsustati restaureerida ja luua nende abil ruumis stiiliterviku.
Selleks eemaldasime magamistoa seintelt kõik tapeedid. Töö oli lihtne, kuna tapeedipaanid kinnitusid puitraamidele ning neid oli kerge eemaldada ja transportida. Võimaldamaks tõhusamat konserveerimist eemaldasime kõik tapeedid puitraamidelt. Hiina igapäevaelu kujutavad paneelid puhastasime ja pakkisime, sest neid ei soovitud kasutada.
Õistvaid puid ja linde kujutavad paneelid kinnitasime nn karibari raamide abil pärast restaureerimist taas ruumi seintele. Nüüd annavad need ruumile tervikmulje.
Vaata lisa: Schloss Esterházy - Das Schlafzimmer der Fürstin
HIINAPÄRASE KIRJUTUSTOA SEINAKUJUNDUSE KONTSEPTSIOON
Esterházy printsessi kirjutustoa salongi seinu katsid sinised nikerdustega puittahveldused ja peegliraamid. Seinad olid kaetud halli siidmuareega. Palee arhiivist leitud ajalooline materjal viitas aga Hiina päritolu käsitsi maalitud seinakatetele, millel oli kujutatud figuure, lilli, puid ja meresadamaid.
Ajaloolise sisekujunduse taastamiseks otsustasime kasutada palee arhiivist leitud seitset haruldast Hiina siidimaali. Iga maal oli raamistatud kitsa musta paberbordüüriga. Projekti eesmärk oli välja töötada seinakujunduse kontseptsioon, mis võimaldaks kirjutustoas siidimaale eksponeerida. Selleks kogusime sarnaste ruumide kujunduse kohta nii teksti- kui ka fotomaterjali kogu Euroopast – Austriast, Saksamaalt, Prantsusmaalt, Ühendkuningriigist ja mujalt. Oluliseks eeskujuks osutus Viinis asuva Schönbrunni lossi portselanituba (Porzellanzimmer), mille seinu kaunistasid sümmeetrilisse kompositsiooni sätitud, raamitud joonistused.
Kuna Esterházy palee kirjutustoa algsest kujundusest oli säilinud vaid puittahveldis ja peegliraamid, otsustasime Hiina siidimaalide eksponeerimiseks vajaliku kujunduse jätta võimalikult lihtsaks. Selle eeskujud olid 18. sajandi keskpaigas populaarsust kogunud graafikatoad.
Et restaureeritud siidimaale eksponeerida, ehitasime puitraamide süsteemi. Igale maalile jätsime õige suurusega avause, ülejäänud pinna katsime halli tekstiiliga. See lahendus võimaldab maale väikese vaevaga eemaldada.
Ajaloolise sisekujunduse taastamiseks otsustasime kasutada palee arhiivist leitud seitset haruldast Hiina siidimaali. Iga maal oli raamistatud kitsa musta paberbordüüriga. Projekti eesmärk oli välja töötada seinakujunduse kontseptsioon, mis võimaldaks kirjutustoas siidimaale eksponeerida. Selleks kogusime sarnaste ruumide kujunduse kohta nii teksti- kui ka fotomaterjali kogu Euroopast – Austriast, Saksamaalt, Prantsusmaalt, Ühendkuningriigist ja mujalt. Oluliseks eeskujuks osutus Viinis asuva Schönbrunni lossi portselanituba (Porzellanzimmer), mille seinu kaunistasid sümmeetrilisse kompositsiooni sätitud, raamitud joonistused.
Kuna Esterházy palee kirjutustoa algsest kujundusest oli säilinud vaid puittahveldis ja peegliraamid, otsustasime Hiina siidimaalide eksponeerimiseks vajaliku kujunduse jätta võimalikult lihtsaks. Selle eeskujud olid 18. sajandi keskpaigas populaarsust kogunud graafikatoad.
Et restaureeritud siidimaale eksponeerida, ehitasime puitraamide süsteemi. Igale maalile jätsime õige suurusega avause, ülejäänud pinna katsime halli tekstiiliga. See lahendus võimaldab maale väikese vaevaga eemaldada.